2013/2014
Září
- Seznámení s prostředím centra, dětmi, zaměstnanci
- Orientovat se ve třídě, i ostatních prostorách
- Poznávat nové kamarády
- Navázat vztahy s novými kamarády i dospělými
- Seznámit se s pravidly ve třídě, podílet se na jejich tvorbě a respektovat je
- Brát si hračky a uklízet je na místo k tomu určené
- Učit se správnému a bezpečnému chování v centra i při pobytu venku
- Projevovat své potřeby, vyjadřovat přání a komunikovat
- Postupně si zvykat na pravidelné činnosti v centru, projevovat svůj zájem, zálibu
- Rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se a spolupracovat
- Dodržovat smluvená pravidla společného soužití v kolektivu
Říjen
- Důsledně dodržovat hygienické návyky a sebe obsluhu
- Osvojovat si poznatky o světě a životě, o přírodě a jejich proměnách
- Seznamovat se se znaky podzimu
- Poznávat druhy podzimního ovoce
- Poznávat stromy ve volné přírodě, lesní plody
- Seznamovat se s lesními zvířaty a našim ptactvem, chápat je jako nedílnou součást života
- Zajímat se o materiály, experimentovat, rozvíjet praktické dovednosti
- Manipulovat s přírodninami, vnímat jejich estetickou stránku, znát využití
- Osvojovat si dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí
- Orientovat se v okolí centra
- Učit se správnému a bezpečnému pohybu venku
Listopad
- Poznávat své tělo, jeho části a funkce
- Rozvíjet řečové a komunikační schopnosti a jazykové dovednosti
- Rozvíjet paměť, pozornost, představivost a fantazii, logické (pojmové) myšlení
- Rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit své pocity, dojmy a prožitky
- Podporovat zvídavost, radost a zájem
- Podporovat dětská přátelství
- Učit se spolupracovat, vnímat výkon druhého
- Spojovat si návyky k podpoře osobní pohody
- Zvládnout základná návyky sebe obsluhy
- Vytvářet zdravé životní postoje
Prosinec
- Seznámit se se světem lidí, jejich kulturou, osvojit si praktické poznatky o lidové tradici, prohloubit citovou vazbu nejen k lidem v blízkém okolí
- Seznamovat se s vánočními zvyky a tradicemi, slovesným a literárním odkazem
- Zahájení adventu, čekání na Mikuláše, příprava na Vánoce, společná setkání rodičů a dětí při oslavě vánoc
- Vytvářet a upevňovat citové rozvíjet vztahy k rodině, kamarádům i ke svému okolí
- Rozlišovat a hodnotit jednání lidí a pohádkových bytostí
- Seznamovat se s lidskými hodnotami
- Rozvíjet kulturně estetické dovednosti (výtvarné, hudební, dramatické)
- Učit se formulovat myšlenky, přání, učit se zdrženlivosti
- Rozvíjet manipulační dovednosti, cílevědomost, soustředěnost
- Rozvíjen užívání všech smyslů
- Reakce na pozorování změn v přírodě, rozvíjení pohybových a sportovních činností formou přirozeného pohybu a her v tělocvičně, ale i v přírodě – na sněhu, rozvíjet schopnost spolupracovat, spolupodílet se, uvést děti do světa kultury.
Leden
- seznamovat se s hlavními znaky zimy, proměnami v přírodě,
- seznamovat se se zimními tradicemi,
- poznávat péči lidí o přírodu, lesní zvířata, ptactvo,
- setkávat se s výtvarnými, hudebními a literárními prvky,
- rozšiřovat aktivní znalost pohádek, písní a básniček,
- rozvíjet pohybové dovednosti v hrubé i jemné motorice, osvojovat si poznatky o tělovýchově a sportu,
- Učit se dokončovat hry, samostatně uklízet hračky
- Poznávat, že vlastním jednáním lze druhému udělat radost
- Učit se šetrně zacházet s věcmi
- Osvojovat si dovednosti k vykonávání jednoduchých činností ke spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
Únor
- seznamovat se s různými oblastmi lidské činnosti,
- učit se spolupracovat ve hře,
- rozvíjet dovednosti při manipulaci s hračkami,
- rozvíjet pozitivní city dítěte ve vztahu k sobě (sebevědomí, sebedůvěra např. před zápisem do centra),
- vytvářet pozitivní vztah k činnostem a učení,
- poznávat specifika života ve městě, ochrana prostředí,
- vytvářet schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám,
- učit se podporovat zdravý životní styl, ochranu svého zdraví,
- upozorňovat na bezpečnost při chůzi na sněhu a ledu, při zimních sportech.
Březen
- Poznávat proměny v přírodě, květiny, zvířata, jarní tradice, seznámení s významem Země, vlivu lidí na přírodu, učit se vážit si života a zdraví, základní pravidla směřující k ochraně osobního bezpečí, vytváření zdravých životních návyků.
- seznamovat se s hlavními znaky jara,
- poznávat přírodu a vliv člověka na ní,
- pochopit vesmír jako nedílnou součást světa,
- učit se pěstovat rostliny,
- poznávat drobné a vodní živočichy, hmyz,
Duben
- seznamovat se s tradicemi velikonoc, podílet se na přípravě oslavy,
- upevňovat vztahy k blízkým osobám,
- seznamovat se s domácími zvířaty a jejich mláďaty,
- upevňovat citové vztahy ke svému okolí, k živým bytostem,
- vytvářet citové vztahy ke své rodině,
- cvičit paměť, pozornost, představivost, fantazii,
- posilovat radost z objevovaného, probouzet zájem a zvídavost dítěte,
- získávat schopnost řídit své chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci,
Květen
- rozvíjet respekt a přizpůsobivost ve vztahu k druhým, upevňovat pocit sounáležitosti s živou i neživou přírodou, vážit si života ve všech jeho formách, rozhovory.
- podílet se na slavnosti pro maminku,
- rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou s lidmi se společností,
- rozvíjet a upevňovat výslovnost a vyjadřovací schopnosti, kultivovaný projev,
- rozvíjet hudební a hudebně pohybové hry a činnosti,
- rozvíjet pohybové a manipulační schopnosti,
- osvojovat si věku přiměřené praktické dovednosti,
Červen
- Osvojení si jednoduchých poznatků o světě a životě, vytvářet vlastní sounáležitost se světem, živou i neživou přírodou, vytvářet vztah k rodnému místu, podpora přátelství, rozvíjet kamarádské a partnerské vztahy s dětmi i dospělými, posilovat prosociální chování a vnímání všemi smysly.
- seznámit se s hlavními znaky léta,
- prožít si oslavu svátku dětí,
- vytvářet citové vztahy ke kamarádům - rozvíjet pocit sounáležitosti,
Červenec
- učit se starat o květiny na zahradě,
- poznávat exotická zvířata,
- realizovat experimenty s přírodním materiálem,
- vytvářet základy pro práci s knihami a obrazovým materiálem,
- poznávat místo, kde žiji,
- umět se orientovat v čase, ročním období,
Srpen
- rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou, planetou, zemí,
- rozvíjet fyzickou i psychickou zdatnost,
- rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti,
- osvojit si povědomí o sounáležitosti s ostatním světem,
- pochopit, že člověk svou činností může prostředí, ve kterém žije, chránit, zlepšovat, ale i poškozovat a ničit.