Říjen

 

Říjen - Budulínek kreslí podzim

 

 Cílem bloku je:

  •  rozvíjet základní společenské postoje a návyky
  •  osvojovat si dovednosti přiměřené věku
  •  osvojovat si poznatky o podzimní přírodě o jejích proměnách
  •  vytváření vztahů k místu, ve kterém žije
  •  rozvíjet estetické vnímání motivované podzimem
  •  rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti

 

 

Ranní kruh

„Kamarád, kamarád, to je ten, koho mám rád, pomůže mi poradí, po vláskách mě pohladí“

 

„Víte, kde se máme všichni rádi a kde jsme dobří kamarádi? V naší školce, školičce máme se jak v písničce.“

 

„Děti, děti pojďte všechny sem, dokola si hezky sesednem -2x

Vzájemně se uchopíme, společně se pozdravíme,

popřejem si všichni hezký den.“

 

„Dobrý den, dobrý den,

dneska máme krásný den.

Dobrý den, celý den,

dneska zlobit nebudem.

Máme ručky na tleskání

a nožičky na běhání. 

Dobrý den, celý den,

dnes se nudit nebudem.“

 

 

  1.  Vytvoření tabule s pravidly
  2.  Pravidlo: Všichni jsme kamarádi
  3.  Pravidlo: Každá hračka má své místo 
  4.  Sušení spadlého listí
  5.  Otiskování spadlého listí
  6.  Vytvoření ovocných stromů (karton) a ovoce
  7.  Rozlišování ročních období
  8.  Třídit předmět dle daného pravidla
  9.  Rozlišovat pod, nad, na, vedle, mezi
  10.  Pozorování změn v přírodě
  11.  Vytvoření podzimní girlandy
  12.  Učit se poznávat zvířata
  13.  Pojmenovávání ovoce
  14.  Poznat rozdíl ovoce, zelenina
  15.  Tvorba ježka z listů
  16.  Podzimní pavučinky
  17.  Poznávání barev
  18.  „Čáp ztratil čepičku“
  19.  „Na domečky“
  20.  „Opičí dráha“
  21.  Četba pohádek
  22.  Dekalk s dětmi
  23.  Vytvořit slunce
  24.  Učit se rozpoznávat vlastní značku
  25. Dlabání dýní
  26.  Pracovní list „Barvy“; ovoce x zelenina…
  27.  Znát znaky podzimu
  28.  Vytvoření "narozeninového kalendáře"
  29. PH „Velké kolo uděláme, na nikoho nečekáme, kdo si s námi nechce hrát, ten není náš kamarád.“
  30.  „Kamarádi”. Děti chodí v prostoru např. v rytmu bubínku, na výrazný zvukový signál vytvoří dvojice. Společně přednášejí říkadlo s pohybem, ukazují na části těla podle textu, v závěru se vzájemně pohladí a obejmou

 „Já jsem kos,

ty jsi kos.

Já mám nos,

ty máš nos.

My se máme rádi,

že jsme kamarádi.“

 

Říkanky s pohybem

Žába

Žába leze po žebříku,

Natahuje elektriku

Nejde to, nejde to

Necháme to na léto.

 

Brambora

Kutálí se ze dvora,

 takhle velká brambora.

 Neviděla, neslyšela,

 padá na ni závora.

 Kam koukáš ty bramboro?

 Na tebe, ty závoro!

 Kdyby tudy projel vlak,

 byl by z tebe bramborák.

 

Když já se vytáhnu ...

 Když já se vytáhnu, (stoupneme si na špičky)

 až ke sluníčku dosáhnu. (natáhneme ruce ke sluníčku)

 Když já se skrčím, (sedneme si do dřepu)

 do výšky skočím. (vyskočíme)

 Když já si lehnu, (lehneme si)

 ani se nehnu. (ležíme bez pohybu)

 

  Kos

 Já jsem kos, ty jsi kos. (ukazujeme na sebe, potom na děti)

 Já mám nos, ty máš nos. (ukazujeme na svůj nos, potom na nos dítěte)

 Já mám sladkou, ty máš sladkou. (ukazujeme na svoji pusinku, potom na pusinku dítěte)

 Já mám hladkou, ty máš hladkou. (pohladíme svoji tvář, potom tvářičku dítěte)

 My se máme rádi, my jsme kamarádi. (obejmeme se)

 

Posadí se holka a kluk

 Posadí se hodná holka, (děti se pohybují dle říkanky)

 posadí se hodný kluk.

 Pak si oba pěkně lehnou,

 leží tiše, ani muk.

 Na zádíčkách leží holka,

 na zádíčkách leží kluk.

 Pak na bříško překulí se,

 leží tiše, ani muk.

 Na bobečku sedí holka,

 na bobečku sedí kluk,

 pak na špičky vytáhnou se,

 zvednou ruce, ani muk.

 

 

Písničky

Nálada mezi kamarády

 1. Když jsi kamarád, tak tleskej rukama – (tlesk, tlesk)

 když jsi kamarád, tak tleskej rukama – (tlesk,tlesk) 

 

 R.: Když náladu máš, je ti dobře,

 když náladu máš, tleskej rukama – (tlesk, tlesk)

 

 2. Když jsi kamarád, tak dupej nohama – (dup, dup)

 když jsi kamarád, tak dupej nohama – (dup, dup)

 

 R.: Když náladu máš, je ti dobře,

 když náladu máš, dupej nohama – (dup, dup)

 

 3. Když jsi kamarád, tak pozdrav se s námi – (Ahoj)

 když jsi kamarád, tak pozdrav se s námi – (Ahoj)

 

 R.: Když náladu máš, je ti dobře,

 když náladu máš, pozdrav se s námi – (Ahoj)

 

   5. Když jsi kamarád, tak dělej to naráz – (tlesk, tlesk, dup, dup, ahoj)

 když jsi kamarád, tak dělej to naráz – (tlesk, tlesk, dup, dup, ahoj)

 

 R.: Když náladu máš, je ti dobře,

 když náladu máš, dělej to naráz – (tlesk, tlesk, dup, dup, lusk, lusk, čau, čau)

 

Podzimku

Podzimku , podzimku , do které jdeš třídy?

Že jsi dostal pastelky a barevné křídy?

Kdopak ti dal žlutou , modrou , zlatou?

Kdopak ti dal pastelky?

 Máma s tátou

 

Krávy, krávy (Z. Svěrák, J. Uhlíř)

 Krávy, krávy, jak si vlastně povídáte?

 Krávy, krávy, jakou máte řeč?

 Bu, bu, bu, bu, bu. bu, bu, bu, bu.......

 

Kočky, kočky, jak si vlastně povídáte?

 Kočky, kočky, jakou máte řeč?

 Mňau, mňau, mňau....

 

 Pejsci, pejsci....

 Haf, haf, haf .....

 

 Hadi, hadi....

 Ssss, ssss, ssss ....

 

 Němé tváře jak si vlastně povídáte?

 Němé tváře, jakou máte řeč?

 

 

Hlava, ramena…

„Hlava, ramena,

kolena, palce,

kolena, palce,

kolena, palce,

hlava, ramena,

kolena, palce,

oči, uši, pusa, nos.“