2013/2014

 

Září

  • Seznámení s prostředím centra, dětmi, zaměstnanci
  • Orientovat se ve třídě, i ostatních prostorách
  • Poznávat nové kamarády
  • Navázat vztahy s novými kamarády i dospělými
  • Seznámit se s pravidly ve třídě, podílet se na jejich tvorbě a respektovat je
  • Brát si hračky a uklízet je na místo k tomu určené
  • Učit se správnému a bezpečnému chování v centra i při pobytu venku
  • Projevovat své potřeby, vyjadřovat přání a komunikovat
  • Postupně si zvykat na pravidelné činnosti v centru, projevovat svůj zájem, zálibu
  • Rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se a spolupracovat
  • Dodržovat smluvená pravidla společného soužití v kolektivu

 

Říjen

  • Důsledně dodržovat hygienické návyky a sebe obsluhu
  • Osvojovat si poznatky o světě a životě, o přírodě a jejich proměnách
  • Seznamovat se se znaky podzimu
  • Poznávat druhy podzimního ovoce
  • Poznávat stromy ve volné přírodě, lesní plody
  • Seznamovat se s lesními zvířaty a našim ptactvem, chápat je jako nedílnou součást života
  • Zajímat se o materiály, experimentovat, rozvíjet praktické dovednosti
  • Manipulovat s přírodninami, vnímat jejich estetickou stránku, znát využití
  • Osvojovat si dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí
  • Orientovat se v okolí centra
  • Učit se správnému a bezpečnému pohybu venku

 

Listopad

  • Poznávat své tělo, jeho části a funkce
  • Rozvíjet řečové a komunikační schopnosti a jazykové dovednosti
  • Rozvíjet paměť, pozornost, představivost a fantazii, logické (pojmové) myšlení
  • Rozvíjet schopnosti a dovednosti, vyjádřit své pocity, dojmy a prožitky
  • Podporovat zvídavost, radost a zájem
  • Podporovat dětská přátelství
  • Učit se spolupracovat, vnímat výkon druhého
  • Spojovat si návyky k podpoře osobní pohody
  • Zvládnout základná návyky sebe obsluhy
  • Vytvářet zdravé životní postoje

 

 

 


 

Prosinec

  • Seznámit se se světem lidí, jejich kulturou, osvojit si praktické poznatky o lidové tradici, prohloubit citovou vazbu nejen k lidem v blízkém okolí
  • Seznamovat se s vánočními zvyky a tradicemi, slovesným a literárním odkazem
  • Zahájení adventu, čekání na Mikuláše, příprava na Vánoce, společná setkání rodičů a dětí při oslavě vánoc
  • Vytvářet a upevňovat citové rozvíjet vztahy k rodině, kamarádům i ke svému okolí
  • Rozlišovat a hodnotit jednání lidí a pohádkových bytostí
  • Seznamovat se s lidskými hodnotami
  • Rozvíjet kulturně estetické dovednosti (výtvarné, hudební, dramatické)
  • Učit se formulovat myšlenky, přání, učit se zdrženlivosti
  • Rozvíjet manipulační dovednosti, cílevědomost, soustředěnost
  • Rozvíjen užívání všech smyslů
  • Reakce na pozorování změn v přírodě, rozvíjení pohybových a sportovních činností formou přirozeného pohybu a her v tělocvičně, ale i v přírodě – na sněhu, rozvíjet schopnost spolupracovat, spolupodílet se, uvést děti do světa kultury.

 

Leden

  • seznamovat se s hlavními znaky zimy, proměnami v přírodě,
  • seznamovat se se zimními tradicemi,
  • poznávat péči lidí o přírodu, lesní zvířata, ptactvo,
  • setkávat se s výtvarnými, hudebními a literárními prvky,
  • rozšiřovat aktivní znalost pohádek, písní a básniček,
  •  rozvíjet pohybové dovednosti v hrubé i jemné motorice, osvojovat si poznatky o  tělovýchově a sportu,
  • Učit se dokončovat hry, samostatně uklízet hračky
  • Poznávat, že vlastním jednáním lze druhému udělat radost
  • Učit se šetrně zacházet s věcmi
  • Osvojovat si dovednosti k vykonávání jednoduchých činností ke spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí

 


 

Únor

  • seznamovat se s různými oblastmi lidské činnosti,
  • učit se spolupracovat ve hře,
  • rozvíjet dovednosti při manipulaci s hračkami,
  • rozvíjet pozitivní city dítěte ve vztahu k sobě (sebevědomí, sebedůvěra např. před zápisem do centra),
  • vytvářet pozitivní vztah k činnostem a učení,
  • poznávat specifika života ve městě, ochrana prostředí,
  • vytvářet schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám,
  • učit se podporovat zdravý životní styl, ochranu svého zdraví,
  • upozorňovat na bezpečnost při chůzi na sněhu a ledu, při zimních sportech.

 

Březen

  • Poznávat proměny v přírodě, květiny, zvířata, jarní tradice, seznámení s významem Země, vlivu lidí na přírodu, učit se vážit si života a zdraví, základní pravidla směřující k ochraně osobního bezpečí, vytváření zdravých životních návyků.
  • seznamovat se s hlavními znaky jara,
  • poznávat přírodu a vliv člověka na ní,
  • pochopit vesmír jako nedílnou součást světa,
  • učit se pěstovat rostliny,
  • poznávat drobné a vodní živočichy, hmyz,

 


 


 

Duben

  • seznamovat se s tradicemi velikonoc, podílet se na přípravě oslavy,
  • upevňovat vztahy k blízkým osobám,
  • seznamovat se s domácími zvířaty a jejich mláďaty,
  • upevňovat citové vztahy ke svému okolí, k živým bytostem,
  • vytvářet citové vztahy ke své rodině,
  •  
  • cvičit paměť, pozornost, představivost, fantazii,
  • posilovat radost z objevovaného, probouzet zájem a zvídavost dítěte,
  • získávat schopnost řídit své chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci,

 

Květen

  • rozvíjet respekt a přizpůsobivost ve vztahu k druhým, upevňovat pocit sounáležitosti s živou i neživou přírodou, vážit si života ve všech jeho formách, rozhovory.
  • podílet se na slavnosti pro maminku,
  • rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou s lidmi se společností,
  • rozvíjet a upevňovat výslovnost a vyjadřovací schopnosti, kultivovaný projev,
  • rozvíjet hudební a hudebně pohybové hry a činnosti,
  • rozvíjet pohybové a manipulační schopnosti,
  • osvojovat si věku přiměřené praktické dovednosti,

 

Červen

  • Osvojení si jednoduchých poznatků o světě a životě, vytvářet vlastní sounáležitost se světem, živou i neživou přírodou, vytvářet vztah k rodnému místu, podpora přátelství, rozvíjet kamarádské a partnerské vztahy s dětmi i dospělými, posilovat prosociální chování a vnímání všemi smysly.
  • seznámit se s hlavními znaky léta,
  • prožít si oslavu svátku dětí,
  • vytvářet citové vztahy ke kamarádům - rozvíjet pocit sounáležitosti,

 

Červenec

  • učit se starat o květiny na zahradě,
  • poznávat exotická zvířata,
  • realizovat experimenty s přírodním materiálem,
  • vytvářet základy pro práci s knihami a obrazovým materiálem,
  • poznávat místo, kde žiji,
  • umět se orientovat v čase, ročním období,

 

Srpen

  • rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou, planetou, zemí,
  • rozvíjet fyzickou i psychickou zdatnost,
  • rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti,
  • osvojit si povědomí o sounáležitosti s ostatním světem,
  • pochopit, že člověk svou činností může prostředí, ve kterém žije, chránit, zlepšovat, ale i poškozovat a ničit.